Reiservaring Bali

Met veel plezier deel ik mijn ervaring van mijn vakantie naar Bali met mijn man en twee kinderen, June (13 jaar oud) en Kay (11 jaar oud).

Bali moet, heb ik vooraf meerdere malen vernomen, een uitzonderlijk prachtige vakantiebestemming zijn. Gezien mijn beroep/functie als directrice van Reisburo Schoenmaeckers kunt u zich voorstellen dat ik veel van de wereld heb mogen zien. Mooie bestemmingen en minder mooie. Hoe meer ik zie , hoe moeilijker het wordt me te laten overbluffen door een bestemming welke ik nog niet eerder hebt mogen bezoeken. De lat ligt als het ware steeds hoger en dus ben ik minder snel onder de indruk van hetgeen ik zie.

De reden waarom ik  mijn ervaring graag met u wil delen is, dat ik, terugreizend naar huis vanuit het vliegtuig al typende, u wil laten weten dat ik heb genoten van een prachtig mooi Bali. De positieve berichten vooraf waren terecht. Het is niet tegengevallen. Verre van dat! We hebben als gezin, alle vier genoten. Dit is dan ook de reden dat ik de reis zoals wij hem hebben ondernomen aan u wil aanreiken, zodat ook u, al dan niet met een gezin met kinderen, eveneens kan genieten van deze prachtige vakantiebestemming.
Wanneer u naar Bali wenst te gaan, ontzeg u zelf dan niet het binnenland te ontdekken. Regel het hier in Nederland, bij ons, zodat u ter plaatse iedere minuut kunt benutten in het genieten van de omgeving, de mensen, de rust, het strand, de zee, de dieren, het eten en de activiteiten.  Zelfs dan blijven er genoeg mogelijkheden over om ook ter plaatse zaken nog te regelen waarbij u de lokale bevolking op een andere manier leert kennen. Hun openheid, vriendelijkheid en behulpzaamheid zullen u verbazen. Het is een genot daar deel van uit te mogen maken.

Uiteraard is ons reisprogramma geen ultiem reisprogramma dat niet aangepast kan of mag worden. Had ik dezelfde reis nog een tweede keer gemaakt, dan had ik één of twee onderdelen ietwat anders ingekleed. Maar overal was het voor ons super. Waarbij ik niet vergeten mag te vermelden dat dit zeker te maken heeft gehad met mijn lokale agent waar we tot in de puntjes op hebben kunnen bouwen. Met een gerust hart draag ik onze klanten aan hun handen over.

Reisprogramma
We vertrekken vanaf Frankfurt per privétaxi Car en Butler heerlijk op weg naar Frankfurt voor onze vlucht naar Singapore met Singapore Airlines, uitgevoerd door Lufthansa in een Airbus A30-800. Bewust gekozen voor een avondvlucht zodat de vlucht van 12 uur zo snel als mogelijk achter de rug is. De A380 zijn we nieuwsgierig naar, al moeten we zeggen dat dit ietwat tegenviel. Vergeleken met een dreamliner, gaat onze persoonlijk voorkeur uit naar een dreamliner. De service van Lufthansa was voldoende. Niet slecht, maar verder ook niet indrukwekkend is onze mening.

Doordat we inderdaad een aantal uren hebben kunnen slapen, verliep onze vlucht voorspoedig.  Aangekomen te Singapore, hebben we onze vlucht voortgezet met Singapore Airlines naar Denpasar.  Daar aangekomen en opgewacht door onze chauffeur zijn we naar Ubud Fivelements gebracht. Fivelements is een accommodatie welke we niet hadden willen missen. Midden in de bergen, langs een kabbelend riviertje  zijn er een klein aantal cottages waar u kunt overnachten. Alles in dit charme boetiek hotel berust op natuurlijk basis. Het eten is 100% diervriendelijk. Vlees wordt dan ook niet geserveerd.
De cottages liggen langs de rivier waarbij u beschikt over een badkamer in de buitenlucht. Prachtig mooi verzorgd, idyllischer is haast niet mogelijk. Met wat geluk kiest u een cottage met een badkuip in de tuin, precies zo gelegen dat u 100% privacy heeft met een prachtig uitzicht op de rivier.  Een privézwembad is eveneens een optie, mocht u geen gebruiken willen maken van het prachtige algemene zwembad dat eveneens schitterend gelegen is.
U leest het al, Fivelements heeft onze stoutste dromen overtroffen. Het zal moeilijk worden dit te evenaren. We verbleven hier vier nachten.

Vanuit Ubud hebben we een aantal activiteiten ondernomen, zoals white water raften, elephant safari en fietsen. De activiteiten zorgden voor een daginvulling van 08.30/09.00 uur tot 15.00/16.00 uur waarna we bij ons hotel werden afgezet. Hier genoten we dan weer van de rust, het zwembad, de omgeving en elkaar.
Richting de avond vertrokken we naar Ubud om te genieten van de heerlijke eetgelegenheden welke dit culturele centrum te bieden heeft. Aanraders zijn Mister Paull, beroemd vanwege zijn hamburgers en Italiaan El Gardino. Beide uitstekende restaurants welke ik zeker aan u wil aanbevelen.

Wat betreft de activiteiten mag u zeker het White Water Raften niet missen (voor kinderen vanaf 7 jaar). Een onvergetelijk ervaring. Prachtig mooi. Vanaf het water geeft Bali u een andere indruk dan vanaf de straat. Ook ons bezoek aan de olifanten is de moeite waard. Wellicht wat toeristisch, maar toch. U mag de olifanten van zo dicht aanschouwen dat het zeker een blijvende indruk bij u zal achterlaten, is het niet bij u dan is het zeker bij eventueel uw kinderen welke u meeneemt.

Ubud en omgeving per fiets verkennen vonden we eveneens geslaagd. Het is niet zwaar en ook dit is voor kinderen vanaf 7 jaar goed te doen. Hoofdzakelijk gaat u bergaf wanneer u de gelijke route kiest welke wij gekozen hebben. Het gaat niet zozeer om het fietsen maar om het op een andere manier ervaren van Bali. Indrukwekkend om per fiets de rijstvelden bijna te voelen. Tijdens deze fietstocht wordt u meegenomen naar een woning van de Balinezen. Wist u dat ze samen met hun familie bij elkaar blijven wonen? De zonen blijven bij de ouders wonen, ook nadat ze getrouwd zijn. De dochters trekken dan op hun manier bij de familie van hun man in. De huishoudens zijn zelfvoorzienend en alles wordt nagenoeg hergebruikt. Zeker in het binnenland is dit een mooie traditie. Ceremonies kunnen aanschouwd worden en schoolgaande kinderen in uniform blijven een prachtig plaatje vormen op uw camera.

Vanuit Ubud hebben we onze reis vervolgd naar Munduk, waarbij we tussentijds Adverture Park Bali Treetop hebben bezocht. Een ware must voor de kinderen, maar waar, al zeg ik het zelf, ook de ouders hun grenzen zullen overschrijden.
Na onze stoot adrenaline gehaald te hebben, rijdt onze chauffeur verder naar het Noorden. Munduk is een bergdorpje bekend om zijn rust, rijstvelden en milde klimaat.

We hebben ervoor gekozen om te overnachten in Sanak Retreat. Een mooie, kleinschalige en idyllische accommodatie waarbij natuurlijke elementen wederom hoog in het vaandel staan. Midden in de rijstvelden gelegen, waardoor het uitzicht een oase van rust over ons heen bracht. We verbleven hier twee nachten en hebben genoten van de service en het eten van dit hotel.

Vanuit Munduk hebben namen we deel aan een sand buggy ride. Wat was dit een ervaring! Met zijn tweeën in een soort van open quad/skelter de ruige natuur in. U zou denken dat het echt iets voor mannen en kinderen is, maar ook ik heb enorm genoten. Door het zand over enorme rotsblokken rijden en warempel ook nog bovenkomen. Dit alles genietend van de prachtige omgeving, de uiterst vriendelijke lokale bevolking en begeleiders en niet te vergeten mijn eigen gezin. Niet alleen stoer rijden in de quad/skelter houdt u bezig, maar ook een kleine wandeling door de jungle, het bezoeken van een koffieplantage, kanoën op een meer behoren tot deze activiteit. Nadien kunt u heerlijk douchen in prachtig verzorgd sanitair en spoelt u het zand heerlijk af, waarna een lunch wordt uitgeserveerd op het terras in wederom een geweldige setting.

De volgende dag gaan we, na een wandeling door de rijstvelden, verder naar het Noorden, naar strandplaats Lovina. Hotel The Lovina valt in eerste instantie ietwat tegen. Waarom? Omdat het een meer traditioneel hotel is en niet een kleinschalig idyllisch hotels zoals de voorgaande twee. Echter is The Lovina niet verkeerd. De kamers zijn ruim en mooi. Het uitzicht over zee is mooi. Het zwarte strand is apart. Er liggen vele kleine gekleurde bootjes voor de kust waar overigens niet in gezwommen werd. Zwemmen kunt u in het zwembad pal aan zee gelegen.  In onze tijd te Lovina hebben we vroeg in de ochtend dolfijnen gespot. U moet er vroeg voor uit de veren, maar het is de moeite wederom, ik weet het, ik word saai, meer dan waard. Ook hier uiteraard toeristisch daar u niet de enige bent die dolfijnen zal gaan spotten maar desalniettemin. Het is een leuke ervaring, eentje die u moet meemaken op het moment dat u de kans krijgt. Vertrek is bij het hotel, dus wat houdt u tegen?

Een andere excursie die niet mag worden overgeslagen is het snorkelen bij Pemurateran, Menjangan Island. Vanuit het hotel een uurtje rijden, waarna u na het in het ontvangst genomen te hebben van de snorkel spullen naar de haven wordt gebracht alwaar vandaan de boot vertrekt naar het snorkel eiland. Heerlijk genieten van de zee en al snel duiken in het prachtig heldere water waar u kunt genieten van een prachtig mooie onderwaterwereld. Ik ben geen waterrat en snorkel zelden of nooit maar dit was mooi om te zien. Wat een kleuren de vissen hebben. In een woord prachtig. Nemo en de “friend of Nemo” waren ook van de partij. Na een heerlijke lunch keert u terug naar het vaste land en is ook deze excursie voorbij.
In Lovina raden we aan om te dineren in de Spicy Beach Bar. Een trendy bar waar u heerlijk kunt eten, loungen en genieten van de zonsondergang.

Vanuit Lovina gaan we terug naar het zuiden van Bali, maar niet na onderweg de Gitgit watervallen ontdekt te hebben. We verblijven in Sanur voor vijf nachten aan het strand. Heerlijk de tijd nemen om onze indrukken te verwerken en een definitieve plek in ons geheugen te geven. We zijn het er alle vier over eens. Bali is een onvergetelijke bestemming, we hebben het allemaal meer dan naar onze zin gehad.

De accommodatie waarin we de komende vijf nachten logeren is Puri Santrian. In het begin lijken de kamers gedateerd, we verblijven in twee bungalows. Het klopt inderdaad dat de kamers eenvoudig zijn en wellicht op termijn een renovatie mogen ondergaan, maar dat neemt niet weg dat verder het gehele complex in Balinese stijl gebouwd, zeer de moeite waard is. Het ligt heerlijk rustig aan het strand. Het gehele complex en de mensen die er komen stralen rust uit. Het is tijd om te relaxen. Al kunnen we dat niet goed. Ook vanuit Sanur trekken we er iedere namiddag op uit. We gaan naar Seminyak en Kuta.

In Seminyak mag u club Potatoe Head niet missen. Wat een geweldige plek om van de zonsondergang te genieten. In Kuta mag u zeker een dag in het WaterBomPark niet overslaan. Het beste waterpark van Azië en het derde beste van de hele wereld. Terecht, want deze waterglijbaan wereld is onvergetelijk. Zowel jong en oud kunnen hier genieten en heerlijk jong zijn. Zowel in Kuta als ook in Seminyak kunt u heerlijk winkelen en zowel de bekende als de minder bekende merken vinden. Kuta is druk en op de massa, Seminyak is geschikt voor de trendy vakantieganger.

De tijd vliegt wanneer u van een vakantie geniet die aan alle verwachtingen voldoet. Zo ook deze vakantie. Voor we het weten maken we ons op voor ons vertrek naar huis. Niet rechtstreeks maar via een stopover in Singapore voor slechts één nacht. Wellicht waren twee nachten achteraf beter geweest, alhoewel …
Via een stopover arrangement hebben we twee kamers geboekt in hotel Riverview. Goedkoop, dus ook lage verwachtingen. Echter niets mis mee. Het hotel werd gerenoveerd, waardoor we super fijne kamers met bedden hadden. Ondanks dat tripadvisor schrijvers klagen over overlast hebben we daar niets van meegekregen.

Het aantrekkelijke van een stopover arrangement is, dat bepaalde entrees zijn inbegrepen. Mede hierdoor zijn we na aankomst in het hotel tegen 15.00 uur direct gestart met een plan. We maken gebruik van de gratis hop on hop off bus, nemen deel aan de rivier cruise welke gratis wordt aangeboden, laten ons afzetten bij Orchard Road voor de bekende shopping malls en gaan vervolgens met de bus op weg naar de Singapore Flyer (enorm reuzenrad). Alles inclusief in het stopover arrangement.

Uitgeput en wel stappen we in bed. De volgende dag gaan we terug naar huis. Met Singapore Airlines vliegen we met een Boeing 777 richting Frankfurt alwaar onze chauffeur Dimitri van Car en Butler zal klaarstaan om ons veilig en wel naar huis te brengen.

Reisvoorstel op maat

Bespreek uw wensen met een reisspecialist. Zij adviseren u graag op basis van eigen reiservaringen.
Reisvoorstel aanvragen

“Een mooie, kleinschalige en idyllische accommodatie waarbij natuurlijke elementen wederom hoog in het vaandel staan. Midden in de rijstvelden gelegen, waardoor het uitzicht een oase van rust over ons heen bracht.”